Tel: 0348 - 43 16 60
Aanmelden Nieuwsbrief

Schrijf je nu in!

Hoge rugklachten

Klachten in de bovenrug kunnen onder andere pijn in de borst veroorzaken.

Pijn in de bovenrug komt veel voor en kan zich op verschillende manieren uiten, o.a. door rugpijn, een stijve rug of pijn op de borst. Ook kunnen er gerelateerde klachten ontstaan in de nek of hoofdpijn. De meeste mensen met bovenrugklachten hebben pijn tussen de schouderbladen. Maar pijn in de borst of uitstralende pijn in de armen kan ook het gevolg zijn van een probleem in de bovenrug. Soms lijken de verschijnselen op hartklachten en dat veroorzaakt nogal eens ongerustheid. Hoesten, niezen en ademhalen kunnen pijnlijk zijn. De chiropractor kan nagaan of de klachten samenhangen met een rugprobleem.

Waardoor ontstaat pijn in de bovenrug?
Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Pijn in de bovenrug ontstaat meestal geleidelijk, als gevolg van een verkeerde houding, herhaaldelijk eenzijdig gebruik van de armen en veel boven het hoofd werken. Een enkele keer heeft pijn in de bovenrug een plotselinge oorzaak, zoals vertillen of een verkeerde beweging.

De pijn heeft vaak te maken met een verkeerde stand van de wervels en ribben. Spieren worden extra belast er ontstaat irritatie in de wervelgewrichten en ook omliggende zenuwen raken geïrriteerd. Deze zenuwirritatie veroorzaakt soms uitstraling en pijn op de borst, terwijl vaak ook verkrampte spieren ontstaan.

Chiropractische behandeling bij pijn in de bovenrug en gerelateerde klachten als pijn op de borst:
Allereerst stelt de chiropractor vragen over de klachten en over de algehele gezondheidstoestand. Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek. De chiropractor maakt daarbij gebruik van verschillende medische methoden. Veelal vraagt de chiropractor eerder gemaakte röntgenfoto’s op in het ziekenhuis.
Elke klacht vraagt weer om een andere behandeling. De chiropractor beschikt over tal van technieken om de klachten aan te pakken. Het toepassen van technieken waarbij lichte druk wordt uitgeoefend op de wervels staan centraal in de behandeling. Deze technieken hebben tot doel blokkades en storingen op te heffen en de soepelheid te herstellen. Meestal is zo’n behandeling niet pijnlijk, maar als dat wel het geval is zal de chiropractor u dat vooraf laten weten. Advisering over een goede houding en het voorschrijven van oefeningen maken vaak ook deel uit van de behandeling. Inzet van de patiënt hierbij is van zelfsprekend.
Meestal kunnen dergelijke klachten in onze praktijk goed verholpen worden. Veel mensen met klachten in de bovenrug of borststreek maken zich zorgen over het hart en de longen. Het komt dan ook veel voor dat patiënten al bij de huisarts zijn geweest en er een hartfilmpje is gemaakt of een röntgenfoto
Wanneer na enkele behandelingen de lichamelijke klachten verbeteren neemt ook de opgebouwde geestelijke ongerustheid af. Neem bij vragen over klachten in de bovenrug contact op met onze praktijk.